سعید آقاخانی: اثرگذاری عمیق کمدی از دست رفته است
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۶۷۷۳۷
وی که این روزها به عنوان داور جشنواره تئاتر لبخند استان تهران در شهرستان پاکدشت فعالیت دارد روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: این در حالی است که طنز نگاهی عمیق به مسائل و مشکلات جامعه دارد و میتواند بسیاری از معضلات را هنرمندانه به مخاطب و جامعه القا کند.
این هنرمند تئاتر و سینما تاکید دارد: موضوعات ارائه شده در زیر لایههای نمایشهای کمدی، مسائل تلخ و ناگوار جامعه است که شاید به درستی به آنها توجه نشده باشد و گاه ممکن است مخاطب به بخشی از این آثار توجه کند که به هیچ عنوان برای تولید کننده اثر، مورد توجه نبوده است، لذا ضروری است این آثار به دفعات و با موضوعات مختلف وی صحنه برود تا اثرگذاری خود را بار دیگر به دست آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرز نمایش پایتخت با دیگر شهرها برداشته شده
آقاخانی در ادامه این گفت و گو با اشاره به تمرکز سالنهای تئاتر در پایتخت و عزیمت مخاطبان به این کلانشهر برای تماشای نمایش اظهارداشت: امروز مرزی میان نمایش کمدی در شهر تهران و دیگر شهرستانها وجود ندارد چراکه بسیاری از بازیگران از دیگر شهرستانها برای پیشرفت به تهران میآیند و اعتقاد دارند فرصت پیشرفتی که در تهران وجود دارد، در شهرهایی مانند پاکدشت و شهرستانهای اطراف دیده نمیشود.
بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون و داور جشنواره تئاتر لبخند استان تهران، برگزاری جشنوارههای هنری در حوزههای مختلف را عامل ایجاد فضای رقابتی سالم دانست و گفت: جوانان در چنین فضای رقابتی سالم، استعدادها و ظرفیتهای خود را در شکلهای مختلف هنری به نمایش میگذارند و بازار هنر را پررونقتر از قبل به جامعه جلوه میدهند.
توجه آموزش و پرورش به هنر
وی اظهارداشت: در صورتی که جشنوارههای هنر در ارگانهایی مانند آموزش و پرورش که طیف وسیعی از جامعه جوان را در خود جای داده برگزار شود، انگیزه جوانان برای تولید آثار فاخر و ارزشمند هنری افزایش پیدا میکند و از خروجی آن، کل جامعه نیز بهرهمند میشود.
این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: برگزاری جشنوارههای طنز در حوزههای مختلف، حرکتی اثرگذار در ایجاد نشاط و تزریق شادابی و امید در جامعه به شمار میرود و در اصل مهمترین رسالت هنر ایجاد انگیزه و نشاط در جامعه است.
آقاخانی تصریح کرد: برای زنده نگاه داشتن فعالیتهای هنری لازم است در کنار توجه به فرهنگ، به مسائل اقتصادی آن نیز نگاه جامع شود تا حیات فعالیت هنری ادامه پیدا کند که یقیناً با ارائه آثار فاخر میتوان فعالیتهای فرهنگی و اقتصادی را به موازات و مکمل یکدیگر حرکت داد.
داور جشنواره تئاتر لبخند استان تهران گفت: تئاتر از گذشته در شهرستانها رایج بوده و لازم است با برگزاری جشنوارههای استانی در شهرستانها، ظرفیتهای موجود در این مناطق شناسایی و مردم را بیش از پیش با هنر نمایش آشنا کرد.
به گزارش ایرنا جشنواره تئاتر لبخند استان تهران از ۱۷ تا ۲۰ تیر با روی صحنه رفتن ۱۲ اثر از شهرستانهای استان تهران در پاکدشت در حال برگزاری و استقبال از آن گسترده توصیف شده است.
شهرستان پاکدشت در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/۷۲۵۴/ ۱۰۰۸
منبع: ایرنا
کلیدواژه: جشنواره تئاتر پاکدشت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۷۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نیاز به سرگرمی سالم برای مخاطب/ سعید ابوطالب «سناتور» را میسازد
نهمین قسمت از برنامه «کافه نقد» با اجرای مهران دهنمکی، به تحلیل محتوایی رئالیتیشو «پدرخوانده» پرداخت. سعید ابوطالب؛ کارگردان، نویسنده و تهیهکننده این رئالیتیشو، هادی مومنی؛ فعال رسانهای و عباس گل؛ روزنامهنگار مهمانان این برنامه بودند.
ابوطالب در ابتدای این برنامه گفت: بازیهای نقش منفی یا بازیهای دورهمی به ویژه مافیا، قبل از اینکه وارد شبکه نمایش خانگی شوند، مردم آنها را در خانههایشان یا در دورهمیهایشان بازی می کردند. این مدل رئالیتیشو در ابتدا توسط یکی از پلتفرمها به من پیشنهاد شد. من آن را دوست نداشتم زیرا آن را بلد نبودم و فکر نمیکردم بتواند چیزی به مخاطب عرضه کند.
وی اضافه کرد: ما نیازمند سرگرمی سالم برای مخاطب هستیم اما آن سرگرمی حتما باید حاوی پیام باشد. درباره این بازی تحقیق کردیم و متوجه شدیم که میتوانیم آن را هنجاری و خانوادگی کنیم. البته هنجاری از این جهت که ادبیاتی برای بازی ایجاد کنیم. من چند مدل از این بازی را تحت عناوین «شبهای مافیا»، «ارتش سری»، «ضد» و «پدرخوانده» ساختم؛ بهعلاوه برنامهای به نام «سناتور» را طراحی کردیم که دو ماه دیگر آماده تصویربرداری خواهد بود.
در ادامه، عباس گل گفت: باید کار را در دو بعد فرم و محتوا بررسی کرد. در بحث فرم، مخاطب کار را پس نمیزند و یک کار استاندارد و خوشساخت میبیند اما در بخش محتوا باید تبعات آن را در نظر گرفت. مثلا از یک مدل محتوا همزمان چند کار پخش میشود و این اتفاق مخاطب را اشباع میکند. مساله دیگر این است که فضا بیش از حد لاکچری است درصورتی که نیازی نبود.
تهیهکننده و کارگردان «شبهای مافیا» راجع به انتخاب مخاطب برای دیدن محتواها در تلویزیون و سکوها گفت: برنامهها در صداوسیما به این شکل است که مخاطب تلویزیون را روشن می کند، برنامه یا سریال مورد علاقهاش را تماشا میکند و بعد آن را خاموش میکند. اما در نمایش خانگی مخاطب باید اشتراک بخرد زیرا بخش خصوصی است. مخاطب در یک فضای آزاد حق انتخاب دارد. این جریان آزاد برنامهسازی است و به جای تنظیمگری باید تشویق کرد.
هادی مومنی نیز در ادامه این مباحث افزود: درباره آثاری از این دست یک نوع نقد رایج در فضای عمومی وجود دارد. حتما به گوشتان خورده که مافیا بهعنوان یک پیام و اثر در دلش ترویج دروغ و فریبکاری دارد.
«مافیا» یک بازی روانشناسانه است
ابوطالب درپاسخ به این نوع نقدها توضیح داد: بله این اولین نقد محتوایی بود که به این بازی وارد شد. این بازی، یک بازی روانشناسانه بوده است. کاربردهای روانشناسانه دارد. در این بازی آدمبدها یکسوم آدمخوبها هستند. آنهایی که دروغ میگویند آدمبدها و آنهایی که راست میگویند آدمخوبها هستند. درواقع ما دروغ نمیگوییم بلکه سعی میکنیم دروغ را از راست تشخیص دهیم.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم که یک جهان انتزاعی مانند کشتی دزدان دریایی یا انبار قاچاق مافیای سیسیل بسازیم زیرا میخواهیم همزاتپنداری صورت نگیرد. بازیگران جلوی دوربین نقششان را بازی و پشت صحنه با همدیگر روبوسی میکنند. نمیخواهیم بازیگران لباس ایرانی-اسلامی داشته باشند
تهیهکننده «پدرخوانده» افزود: ایراد میگیرند که چرا لباس ایرانی-اسلامی ندارند، ما نمیخواهیم داشته باشند. حتی روی اسم کاراکترها نیز اسامی سینمایی گذاشتهایم. از طرف دیگر این تغییر برای مخاطب، جذاب است. ما رئالیتیشو هستیم زیرا متن نداریم. محتوا و خط فکری داریم. میدانیم کجا میرویم. البته تعدادی از پلتفرمها هم از این برنامه میسازند اما به بازیگر متن میدهند تا وایرال شود. در صورتی که متننویسی با ذات رئالیتیشو مغایرت دارد.
آثاری مانند «پدرخوانده» به مخاطب وفادار بوده است
مومنی در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه وقتی به تاریخ سینما برمیگردیم گویی دوگانهای بین آثاری که وفادار به واقعیت بودهاند و آثاری که جهان تخیلی را بازتاب میدهند، وجود داشته است، سپس خاطرنشان کرد: در سینمای امروز ایران با دو نوع اثر روبهرو هستیم. یکی آثاری که توسط نهادها ساخته می شوند و عموما بودجههای کلان دارند اما نتواستهاند مخاطبان زیادی را جذب کنند. طیف دیگر آثار طنز هستند. در واقع ما دو جریان اصلی در سینما داریم. سینمای محتواگرا و سینمای طنز. خارج از این جریان دیگری نمیبینیم.
وی ادامه داد: نگاه برخی منتقدان این است که آثار طنز با تمام ضعفهایی که دارند، به روح هنر نزدیک هستند؛ زیرا در آنجا مساله سرگرمی و مخاطب اهمیت دارد. ما این اتفاق را در نمایش خانگی میبینیم. در واقع نمایش خانگی معطوف به مخاطب است. به نظر من آثاری مانند «پدرخوانده» به مخاطب وفادار بودهاند زیرا مخاطب منفعل نیست. در واقع ما با فعلیت مخاطب روبهرو هستیم یعنی اثر طوری ساخته میشود که مخاطب بهعنوان بخشی از اثر وارد آن شود تا خودش جهان معنا و تداعیها را بسازد.
ابوطالب سپس درباره رده سنی این برنامه مطرح کرد: ما درخصوص رده سنی مقاومتی نداریم. هرچند تاکنون تذکری از این بابت به ما داده نشده است. زمانی که ما تصمیم میگیریم فصل جدید برنامه را بسازیم به نظرات مخاطبان مبنی بر اینکه کدام بخشها را دوست داشته و کدام بخشها را نداشتهاند، توجه میکنیم. زمانی که مخاطب احساس کند ما به نظر او اهمیت میدهیم، با ما همراه میشود همچنین اینکه سینما هم به برنامههای محتواگرا و هم به برنامههای سرگرمکننده احتیاج دارد.
برنامه «کافه نقد» با اجرای مهران دهنمکی و با هدف نقد و تحلیل سریالها و برنامههای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، پنجشنبهها ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو نمایش پخش میشود.
منبع: خبرگزاری ایرنا